Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Min veninde har fået konstateret OCD - Hvad kan/skal jeg gøre?

Registreringsdato
    Jan 2007

Standard Min veninde har fået konstateret OCD - Hvad kan/skal jeg gøre?

Min veninde har for nyligt fået bekræftet, at hun lider af OCD. Hun er angst for, at der skal ske noget med hendes nærmeste, og hun laver derfor aftaler med en højere magt om, at hvis hun gør sådan og sådan, så sker det og det ikke. Hun kan sagtens se det ufornuftige i det, men hun tør ikke udfordre tankerne og handlingerne.
    Hun sagde, at hun kun fortalte mig det, fordi hun ønskede, jeg skulle vide det, og hun fik mig i den forbindelse til at love, at jeg ikke vil bekymre mig om hende, da hun ikke vil kunne rumme også at skulle bekymre sig om mine tanker. Problemet er bare, at jeg bekymrer mig og tænker på hende. Jeg er ked af, at hun føler, det er hendes ansvar at sørge for, at der ikke sker nogen noget. - Det er simpelthen et alt for stort ansvar, hun påtager sig.

Jeg er usikker på, hvordan jeg skal forholde mig til hendes sygdom. Jeg er bange for at gøre hendes OCD værre, hvis jeg viser hende, hvor ondt det gør mig, at hun har det, som hun har det. Jeg er også bange for at komme til at sige noget forkert, og derved udfordre hendes tanker og ritualer, hvilket hun på nuværende tidspunkt ikke virker klar til.

Jeg holder så utrolig meget af hende, og det gør mig derfor ubeskrivelig ked af det, at hun ikke har det godt.

Mvh Veninden

Registreringsdato
    Oct 2006

Standard Sv: Min veninde har fået konstateret OCD - Hvad kan/skal jeg gøre?

Hvor gammel er din veninde...Hun kunne måske komme her til forummet selv.. og måske til nogle møder ved OCD foreningen, for at møde andre?

Registreringsdato
    Apr 2007

Måske må hun leve med OCD resten af hendes liv. Som hendes bedste veninde må du støtte hende. OCD betyder ikke at hun i den forstand er "unormal", blot at hun har en lidelse der er ubehagelig. Det værste du kan gøre er at vise for meget hensyn, du skal behandle hende ligeværdigt og "som i gamle dage" før du kendte til diagnosen, dog skal du samtidig vise forståelse og være villig til at snakke med hende om hendes lidelse.

Jeg vil anbefale at du læser lidt om OCD på nettet inden disse samtaler nok finder sted.

Kærligst Lasse

Registreringsdato
    Sep 2007

jeg er 19 og har selv ocd, jeg var selv meget nervøs over at skulle fortælle min bedste veninde at jeg havde ocd, men da jeg endelig gjorde det varhun meget forstående.

som vent til en ocd ramt er det vigtigt at du ikke gør nar af hendes tvangstanker eller siger hun er tosset, jeg har slev fået at vide "det er vel rart at vide der er nogen der er ligeså tosset som dig!" og det sårede mig dybt.

ellers vil jeg bare mene at du skal forholde dig ganske som du plejer, hun er jo stadigvæk den hun altid har været
    håber du kan bruge mine råd

Lignende emner

1. Hvad skal jeg stille op?
    By kamille in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 24. November 2009, 17:05
  2. Hvor meget skal/må man gøre?
    By K1978 in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 20. October 2008, 18:59
  3. Afklaring... hvad skal jeg gøre!!!
    By angel in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning