Viser resultater 1 til 7 af 7

Emne: Endelig sker der noget?

Registreringsdato
    Mar 2007

Standard Endelig sker der noget?

Hej

Jeg er ny herinde og anonym.

Min mand har endelig fået diagnosen "OCD" selvom vi andre har kendt den længe. I forbindelse med et jobskifte og stress er det gået grassat for ham, og han var ikke længere i stand til at "kontrollere" tankerne.

OCD'en udspiller sig herhjemme som tjecken, tællen, remser og symmetri i tingene. Det kan være alt fra placringen af nøglerne i nøgleskabet, om ovnen er slukket, døren er låst, frynserne på tæppet skal være lige, håndtagene må ikke berøres, vigtige papirer i mapperne tjekkes, tænderne tjekkes, armhuler tjekkes for knuder osv osv osv....Og det sker ikke kun en enkelt gang - det sker MANGE gange dagligt og er kun et udpluk af ritualerne.

Vi har nu fået en søn, og jeg har presset på for at min mand fik noget hjælp. En lille baby skaber jo uorden i systemerne. Men det var så først i forbindelse med jobskiftet at min mand blev klar til at tage imod hjælp. Så jeg håber nu det går den rigtige vej. Jeg har tidligere været ved at pakke mine sager sammen og gå min vej, fordi hans OCD påvirker os andre SÅ meget. Hele vores liv er jo bygget op omkring de ritualer!

Pyha. Nå men hvordan skal vi som pårørende forholde os? Skal vi bare "leve livet" i huset, velvidende at jeg overtræder alle min mands grænser ved at bruge håndtagene, fedte med en masse i køkkenet osv? Eller skal jeg "føje" ham og gøre livet nemmere for ham ved at hjælpe ham med at tjekke nøglerne, tænderne, skabene osv.? Han beder ofte om "bekræftelse" i at alt er ok og jeg tror det giver ham ro. Men det er bare frustrerende hvis man skal bekræfte op til 10 gange i timen...

Vi har en tid sammen hos lægen i næste uge - efter lægens ønske. Hvor er det bare noget fuck nogle gange. Jeg ELSKER min mand, men hvor livet godt nok kompliceret med OCD Han er jo ikke syg, men ufattelig intelligent og ansvarsbevidst og dejlig...

Registreringsdato
    Mar 2007

Standard Sv: Endelig sker der noget?

Hej.

Hehehehe - Mine ritualer har selv omfattet at
    rette frynser på gulvtæppet og tjekke tænder

Nåmen, vi skal jo være lidt alvorlige også:
    For mig har terapi hjulpet meget. Er stadigvæk angst og har "tilbagefald", men
    flere af tvangshandlingerne er der kommet styr på. Og jeg er bedre til at rationalisere over det. Så der er håb forude, hvis han går i behandling. Og mit har indtil videre været ren psykologhjælp...

Ang. dig selv, så synes jeg IKKE at du behøver at føje hans ritualer.
    Du behøver jo ikke bevidst at genere hans symmetri osv., men du hjælper
    ham IKKE ved at føje det. Derimod hjælper du ham heller ikke ved at sige
    "STOP NU BARE"!!!! For det stresser bare endnu mere. Mit bedste råd er at
    du sætter dig ned og taler med ham om det.

Tal med ham om HVAD han taler med sin psykolog om (Sådan en SKAL han have) og hvad hans rationale er bag at rette frynser. Det er en KÆMPE sejr, hvis DU en gang kan hjælpe ham til at lade være. Når du ser han skal til at rette på gulvtæppet, så sæt ham ned og sig "Prøv at vendt bare 2 min." eller 5, eller 10 - og spørg hvad han føler ved at lade være. Så siger han nok at han bliver angst, får ubehag, er bange for at noget slemt skal ske osv. - og så tal med ham om at det jo netop er inde i hans HOVEDE at de ting foregår.

Og forklar at det er normalt at have væmmelige tanker, men at tanken i sig selv ikke er skadelig og IKKE er en forudsigelse om fremtiden,...

For det er også de ting psykologen vil tale med ham om.

Men TVING ham ikke til at lade være,... det dutter ikke.

Kh.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Hejsa

Per Hove Thomsen, som er professor og overlæge ved Børne og Ungdomspsykiatisk Hospital i Risskov ved Århus, har skrevet følgende råd i brochuren Information om OCD.

Hvordan kan en nærtstående hjælpe den OCD-ramte?
    • Husk at tvangssymotomer ikke har noget at gøre med svag vilje.
    • Prøv at opmuntre den OCD-ramte til at søge behandling.
    • Pas på ikke at blive involveret i den OCD-ramtes tvangstanker og tvangshandlinger. Dette vil kun forstærke symptomerne.
    • Prøv at fokusere på normale ting i samværet med den OCD-ramte for at mindske tvangssymtomernes indflydelse.
    • Støt den OCD-ramte i hans eller hendes modstand mod tvangssymptomerne, også selvom den kun er lille.
    Nu hvor vi er ved det, får du også lige de råd, han giver til den OCD-ramte.

Hvordan kan en OCD-ramt hjælpe sig selv?
    • Du skal indse, at du ikke er alene. Ét ud af ca. 50 mennesker lider af OCD og har sandsynligvis symptomer meget lig dine egne.
    • Du er ikke ved at blive skør, og det er ingen skam at have OCD. Du skal anerkende dine tvangstanker og -handlinger som de er, nemlig resultatet af en tilstand, som ikke er under din kontrol.
    • Det er vigtigt, at du taler om dine symptomer helt åbent og ærligt med din læge for at sikre den bedste behandling.
    • Det er vigtigt, at du følger behandlingen, også selvom bivirkninger af medicinen specielt i starten kan være generende. Det kan tage adskillige uger, før behandlingen virker.
    • Prøv at være aktiv og deltag i aktiviteter sammen med andre.
      Jo mere du konfronterer dig med din angst og prøver at undertrykke dine tvangshandlinger, jo mere kontrol vil du få over dine symptomer.
    Held og lykke med det hele til både du og din mand.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2007

Tak for jeres indlæg.

Min mand er startet hos psykolog, hvor de prøver kognitiv-adfærdsterapi. Vores besøg hos lægen gik også rigtig fint - dog vil han ikke kombinere behandlingen med medicin. Det er i orden, så er der stadig en mulighed tilbage, hvis samtaleterapien ikke virker.

Psykologen har givet min mand to opgaver som han skal løse indtil de ses næste gang. Og det bliver at "droppe"/forhindre to af de lettere ritualer. Lægen har givet os 3 opgaver som vi i fællesskab skal løse og det bliver at JEG tager mig af overvågningen/ansvaret for 3 af ritualerne eks. "ejer" jeg vores kontorskab og min mand må IKKE tjekke om mapperne står som de skal eks.

Det bliver spændende. Min mand er skiftevis fuld af optimisme og frustration. Som han selv siger, så er ALT i hans tilværelse involveret i en eller anden form for handling/ritual så han bliver "evigheds-patient" hos psykologen. Hahaha - godt han kan se det morsomme i OCD'en stadigvæk.

Registreringsdato
    Oct 2006

Det lyder rigtigt godt!

Du må gerne fortælle her, hvordan det går..

Registreringsdato
    May 2007

Vil lige høre om nogen ved hvor man kan få omtalte brocure med gode råd af Per HOve ? Jeg tænkte den var rar at have til pårørende og andre omkring familien.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Du kan rette henvendelse til OCD foreningen. Se her: http://ocd-foreningen.dk/hovedbestyrelse/ og ring/skriv til Edith Christensen.

Mht. behandlingen: Jeg synes, du skal spørge psykologen, om hun har erfaring med at behandle OCD, og hvilken terapiform det er, hun benytter.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Lignende emner

1. Svar: 3
    Nyeste indlæg: 7. March 2010, 23:19
  2. Hvad er det lige der sker her! - øøh pas
    By snemand in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 5. March 2009, 00:57
  3. Håndvask -noget man selv kan gøre ved det??
    By Gry in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. September 2007, 22:49

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •