Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Artikel om OCD i 24timer den 20./4. - 07

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Post Artikel om OCD i 24timer den 20./4. - 07

Der kommer en artikel i gratisavisen 24 timer i morgen. Artiklen handler om mig og min OCD, nok med fokus på at jeg selv betaler min behandling.

Artiklen handler endvidere om, at de tre foreninger Angst-, Depressions- og OCD- Foreningen afholder deres første af i alt 5 regionskonferencer for at sætte fokus på de ikke psykotiske lidelser.

Artiklen kan downloades gratis i PDF format på 24 timers hjemmeside. www.24timer.dk
    Sidst redigeret af Lisbeth : 23. April 2007 kl. 22:09
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Oct 2006
    Lokation
    Roskilde

Standard Sv: Artikel om OCD i 24timer den 20./4. - 07

Hej Lisbeth

Jeg har desværre først set dit indlæg i dag, og det viser sig at man kun kan downloade de seneste 5 dages udgaver af "24timer".
    Derfor kan jeg altså ikke læse artiklen, så jeg ville høre om det var muligt at få den lagt ind på hjemmesiden, alternativt om du kunne tilsende mig den via mail?
    Venlig hilsen
    Steen
    Med venlig hilsen
    Steen

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Standard Sv: Artikel om OCD i 24timer den 20./4. - 07

Hej Steen.

Jeg vil forhøre mig hos journalisten, om jeg må lægge artiklen ind her på siden. Derefter vender jeg tilbage.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Post Så er artiklen her

Publiceret i forummet efter tilladelse fra 24timer.

Fredag den 20. april 2007

Patientforeninger i appel til regioner
    400.000 deprimerede og angste lades i stikken af det offentlige, mener tre foreninger
    Af Signe Thomsen, 24timer.

8.800 kroner. Så meget betaler 24-årige Lisbeth Gade Mikkelsen hver måned for psykologbehandlinger, som hun selv kalder livsnødvendige.

Uden dem ryger hun i et altopslugende mønster af tvangstanker, som får hende til at tilbringe det meste af dagen med at vaske hænder, tage skoldhede bade, sørge for, at ting omkring hende står fuldstændig snorlige og repetere lange tælleremser.
    Hun lider af OCD og er en af de cirka 400.000 danskere, som har en såkaldt 'ikke-psykotisk psykiatrisk sygdom'.
    De kan som udgangspunkt ikke få støtte til psykologbehandling fra det offentlige, og det er et kæmpemæssigt problem, mener Depressionsforeningen, Angstforeningen og OCD-foreningen, som i dag fremlægger en appel til de fem regioner. Appellen består af 10 anbefalinger, som skal forbedre forholdene for de 400.000 syge borgere. Adgang til psykologhjælp er en af dem, mens de andre går på efteruddannelse af praktiserende læger, ambulante specialklinikker og inddragelse af flere faggrupper som kompensation for mangel på psykiatere og psykologer.
    »Vi har valgt at stå sammen om de her anbefalinger, fordi vi langt hen ad vejen har fælles interesser,« forklarer formand for Depressionsforeningen Karen Margrete Nielsen.
    »I dag har vores patientgrupper stort set ingen tilbud fra det offentlige. Vi håber, at politikerne lytter mere alvorligt til os, når vi står sammen.«
    Formanden for Social- og Psykiatriudvalget i Danske Regioner, Bent Normann 0lsen, hilser anbefalingerne velkommen.
    »Det er fremragende. Vi vil meget gerne tage borgerne med på råd.«
    Men han tvivler på, at der bliver mulighed for fri psykologhjælp.
    »Der vil blive problemer både med finansieringen og med at skaffe det nødvendige antal psykologer.«
    signe.thomsen@24timer.dk

BILLEDETEKST
    TVANG Lisbeth Gade Mikkelsen, 24, har haft OCD, siden hun var 10 år. I dag er hun førtidspensionist, og når sygdommen har overtaget, styrer tvangshandlingerne hendes dage. Det eneste, der hjælper, er kognitiv adfærdsterapi, som hun selv må betale. Det synes hun ikke er rimeligt.

FAKTA
    De tre patientgrupper
    ■ Depression: Cirka 200.000 lider af depression.
    ■ Angst: Dækker over forskellige angsttilstande som for eksempel panikangst. Cirka 100.000 lider af panikangst.
    ■ OCD eller Obsessive Compulsive Disorder. Sygdommen fremprovokerer tvangstanker og tvangshandlinger. Cirka 100.000 har OCD.
    Kilder: Depressionsforeningen.dk, Angstforeningen.dk og OCD-foreningen.dk.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Lignende emner

1. God artikel fra Jyllands-Posten vedr. BDD
    By starfruit in forum Body Dysmorphic Disorder
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 3. May 2008, 21:30
  2. Artikel fra avisen.dk vedr. BDD
    By starfruit in forum Body Dysmorphic Disorder
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 4. July 2007, 01:59
  3. Artikel om OCD og førtidspension i JP den 23. maj 2007
    By Lisbeth in forum OCD i medierne