Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: shop-amok pga OCD?

Registreringsdato
    May 2007
    Lokation
    Nær Århus
    Alder
    24

Question shop-amok pga OCD?

hej allesammen..
    er en pige på 19 år, som har haft OCD i mange år nu.. men på det seneste er jeg begyndt at få tanker om, at jeg skal købe bestemte ting.. jeg bilder mig selv ind at jeg ikke kan leve uden disse ting.. og selvom jeg ABSOLUT IKKE har råd til at købe tingene, så gør jeg det alligevel.. det er både tøj, smykker, creme, sko osv.. tror på en måde at jeg køber tingene for at få fred for tankerne om dem.. for jeg kan absolut ikke få tingene ud af hovedet før jeg har købt dem..
    er der andre som kender denne tendens? har aldrig hørt om det før, men det driver mig til vanvid!
    kram

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Sv: shop-amok pga OCD?

Hejsa mig

Shop-amok er kendt under andre betegnelser som shop-alcoholic og Compulsive buying disorder, hvor den sidste betegnelse er den gængse i faglitteraturen.

Den eneste gang jeg har hørt diagnosen omtalt Danmark var i forbindelse med offentliggørelsen af en Standford undersøgelse, hvor man havde testet den medicinske behandling. Medierne var ret hånlige og mente vel at det var en luxus sygdom. Det er det ikke men det er en sygedom man kun ser i de industrialiseret verden (hvilket vel er logisk nok), hvilket har ført til spekulationer om årsagen er kultur og samfund. Årsagen til sygdommen er fortsat ukendt.

Man har diskuteret om det er en del af OCD spectrum lidelser, afhængighedslidelse som alkoholisme eller det man kalder mood disorders som depression. Måske er de allle rigtige eller måske har ingen ret.
    Set fra et OCD perspektiv mener man at det måske er en variation over compulsive hoarding, dss. tvangsmæssig indsamling af ting, samlermani.

Hvad der er rigtigt og forkert er svært at sige på nuværende tidspunkt.

Såvidt jeg forstår, har man forsøgt at behandle Compulsive buying disorder gennem gruppeterapi med metoder som kognitiv terapi. Medicinsk behandling med SSRI har ikke vist synderlig effekt.

Ovenstående har jeg hentet fra artiklen

Compulsive Buying Disorder: A Review of the Evidence ,Donald W. Black, MD; CNS Spectr. 2007;12(2):124-132

som du bør læse (kan læses online gratis).

Hvad skal du gøre?
    Jeg tror at det vil være en god ide at kontakte angstklinikken på rigshospitalet eller den på risskov i århus, fordi de er forskningsafdelinger. Måske har de nogle terapigrupper med Compulsive buying disorder (ellers her et forslag).

Held og lykke

Registreringsdato
    Jan 2007

Lightbulb Sv: shop-amok pga OCD?

Hejsa!

Jeg læste lige hvad du havde skrevet og kom til at tænke på om du er behandling med SSRI som fx Zoloft?
    Det kan nemlig have som bivirkning at man oplever en "købetrang" som der står på indlægssedlen... Først tænkte jeg at det lød da fuldstændigt åndssvagt, men jeg må bide det i mig igen for det er ikke løgn! Og når det så er OCD man får det for gør det det jo ikke lige frem bedre... Tænkte at det måske kunne være derfor... Ellers så kender jeg udmærket godt til en tanke om at "nej, ville det ikke være fedt at have sådan en". Og så kan man bare ikke slippe tanken igen. Den bliver ved med at kværne rundt i hovedet på mig og det er kun med nød og neppe at jeg får sagt til mig selv at det der gør jeg bare ikke?

Men jeg synes også du skal søge noget hjælp for det, fordi det jo hos dig kan gå hen at ruinere dig totalt hvis det bliver alt for indgroet et mønster...
    Held og lykke med det!

Hilsen N.J.

Registreringsdato
    Oct 2008
    Lokation
    københavn
    Alder
    26

Standard Sv: shop-amok pga OCD?

Hej mig
    jeg er 23 år og har haft ocd siden jeg kan huske, men fik det først bekraftet for et år siden.Jeg har det ligesom du har det, jeg får tvangstanker bliver fysisk dårlig(hovedpine og ondt i kroppen) hvis jeg ikke kan købe ting som jeg bilder mig ind at jeg skal have,
    det er for det meste designer tøj og sko som jeg bliver besat af.
    det driver også mig til vanvid
    venlig hilsen Abena
    Sidst redigeret af abena : 23. October 2008 kl. 21:39

Lignende emner

1. Gået Helt Amok!
    By Spitfire in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 10. August 2008, 18:04

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger