Hej
Jeg er kæreste til en mand med OCD.. For tiden går det ud over hænderne og håndsæben.. Er det nogen der har nogle gode metoder til, at stoppe eller begrænse trangen?
:) Gry
Hej
Jeg er kæreste til en mand med OCD.. For tiden går det ud over hænderne og håndsæben.. Er det nogen der har nogle gode metoder til, at stoppe eller begrænse trangen?
:) Gry
Jeg må nok sige, at når man har OCD er dét en af de ting det er svært at lade være med.
Men i stedet for at 'tvinge' him fra det, kunne I købe glycerin-håndsæbe, hvilket giver en hinde på huden der beskytter huden for ikke at tøre ud, når man vasker hænder tit![]()
"We're the D-Day Dodgers
Here in Italy,
Drinking all the vino,
Always on a spree.
We didn't land with Eisenhower
And so they think we're just a shower
For we're the D-Day Dodgers,
Out here in Italy"
- The D-Day Dodgers - Italy 1944
Hej Gry
Det fremgår ikke helt af det du skriver - hvor slemt belastet I er af hans tvangs handlinger. Og har han selv fuld ud erkendt at han lider af OCD. Det er vigtigt med selv erkendelse. Så er det nemmere at komme til livs.
Som regel er det nogle tanker (angst prægede) der er katalysator for handlingerne og som gør at han føler sig nødt til, at gøre sine handlinger.
Få snakket de tanker igennem, for tankerne er med garanti langt overdrevne og yderst urealistiske, måske er han endda godt selv klar over det. Kernen er, at han skal forstå og indse (acceptere stille og roligt med tiden), at tanker på ingen måde er farlige. Når alt kommer til alt, er vi mennesker ikke selv herrer over hvad vi selv tænker, det sker bare - boom. Hvis han selv mener at han er herre over sine tanker, så bed ham skrive ned præcis hvad han står for som person og hvordan han ønsker sine tanker (og få ham også til, at skrive ned hvad han ikke ønsker at tænke på. Se, hvis han har kontrol over sine tanker (hvilket INTET menneske har) som han måske tror, så burde han også kunne tænke præcis det han ønsker og lade være med at tænke de tanker der er uønskede. Betragt det som et bevis førelse for, at han stille og roligt skal acceptere tanker som bare tanker, og være god imod sig selv og forstå at han ikke er ansvarlig for de ubehagelige tanker der dukker op i hans sind. At acceptere og forstå dette er første lille skridt (men et rigtigt vigtigt skridt) på vejen til at slukke ned for OCD helvede og langsomt eliminere det.
Sagen er den, at alle "almindelige" mennesker faktisk mere eller mindre identificere sig med deres tanker, det er faktisk normalt, men det går også rimeligt fint så længe man ikke lider at f.x. OCD. Sandheden kan også virke underlig for mange, og mange kan slet ikke forholde sig til dette. Derfor er det også svært for den OCD ramte at ændre. Men det kan gøres. Issensen er at, forsøger du med voldt og magt (dvs. konstante angste tanke ruminationer dagen lang) at kontrollere dine tanker (og dermed dine følelser), så vil du sande at du ikke har kontroller over dine tanker, og des mere du forsøger at få kontroller des mere vil du føle afmagt og angst. Giver du derimod slip på tankernes kraft og deres budskaber og acceptere at de ikke siger noget om dig som person (det tager tid at lære) så vil du med tiden føle at du får kontrollen tilbage. Det er meget omvendt det her. Sagen er, at du får først kontrollen tilbage over tankerne når du er ligeglad med om du har kontrollen. Og på det tidspunkt spekulere du ikke længere over om du har kontrollen eller ej - for så er tanker bare noget der rasler lidt rundt i hovedet her og der. Tag det brugbare der dukker op i tankerne og lad resten passere uden at blande dig.
Nu kan jeg se at du bor i københavn. I Søborg ligger der en rigtig god klinik (OCD&angst klinikken) de er eksperter i at hjælpe folk med OCD. Dem kan jeg varmt anbefale. Din mand kommer ikke til, at fortryde hvis han/I tager derhen - det er immevæk hans livskvalitet der er på spil. Mit råd er få professionel hjælp.
Håber, at det kunne hjælpe dig bare lidt.
Skriv endelig tilbage.
K.Hilsen UCL/Uffe
jeg led meget af bekterie skræk , min læge gav mig medicin og det har hjulpet meget