Viser resultater 1 til 12 af 12

Emne: OCD eller BDD??

Registreringsdato
    Oct 2006

Standard OCD eller BDD??

Hej med jer.

Jeg har ocd og har haft det siden jeg var 15 år. (jeg er i dag 24) Som "sidegevinst" har jeg også lidt meget af depressioner, lavt selvværd, socialfobi og alkoholmisbrug. Og som om det ikke var nok, har jeg gået med fornemmelsen af at der var noget mere galt...

Jeg er meget optaget af mit udseende, specielt min hud og mine tænder. Mht. min hud, så kan jeg bruge flere timer på at undersøge den for fejl, og finder jeg den mindste urenhed eller uregelmæssighed, skal den bare dø! Det resulterer så i at jeg piller mig i huden, ja jeg piller mig så meget at jeg det meste af tiden render rundt med store åbne sår i ansigtet. Jeg ender med at blive meget grimmere end jeg var til at starte med. Jeg tænker ikke over konsekvenserne inden jeg går i gang. Det er først bagefter at jeg bliver ulykkelig over hvad jeg har gjort, og derefter isolerer mig fra omverden da jeg ikke vil vise mig sådan.

Mine tænder kan jeg på samme måde studere. Folk synes jeg har meget flotte tænder, men jeg er selv dybt utilfreds og fokuserer konstant på det mikroskopiske hak der er i den ene. Føler at det hak gør hele foreskellen, at det hak gør mine tænder grimme!

Lider jeg også af BDD, eller er det "blot" et selvskadende ocd-ritual når jeg gentagne gange kradser mig i huden? Og er BDD en diagnose på samme måde som OCD, eller dækker det over det samme? Nogle siger også at jeg lider af skin picking, men så vidt jeg ved er der da ikke en diagnose der hedder skin picking eller?

Ved godt at folk i forummet her ikke er uddannet og kan svare 100 % korrekt på den slags. Kunne bare godt tænke mig at høre jeres tanker/meninger, da der er et stykke tid til næste samtale med min psykolog, og jeg bliver så fortvivlet når jeg ikke kan finde hoved og hale i det hele..

K.h Linda.
    I want to believe..

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Standard Sv: OCD eller BDD??

Hej Linda.

Jeg tror, at du også lider af BDD. Så vidt jeg ved, er et af kendetegnene ved BDD, at man er konstant optaget af en bestemt legemsdel. Man kan slet ikke fjerne fokus fra den.
    Der er noget, der hedder skinpicking. Om du også lider af skinpicking, er jeg ikke helt klar over, eller om det, at du piller dig i huden, blot er et følge af, at du evt. lider af BDD.

Informationer om skinpicking: http://www.ckat.dk/default.asp?ID=137&pID=121
    Informationer om BDD: http://ocd-foreningen.dk/debat/showthread.php?t=432
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Oct 2006

Tak for svaret og de 2 links.
    I want to believe..

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Det var så lidt.
    Vi skal jo hjælpe hinanden
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    May 2007
    Lokation
    Nær Århus
    Alder
    24

Hej Linda..
    jeg er stadig i chok efter at have læst dit indlæg.. jeg er en en kvinde på 20 år, som siden tidligt i min barndom har lidt af OCD.. derudover kæmper jeg med angst, depression og personlighedsforstyrrelser.. som om det ikke er nok, så har jeg i de sidste par år også pillet i min hud.. det startede, efter jeg havde fået fjernet nogle modermærker i ansigtet.. jeg begyndte at pille i sårene og i mine andre modermærker i ansigtet, i bumser, og ja bare steder som skilte sig ud.. nu piller jeg så også i huden på mine arme, mit bryst og min mave:( og jeg HADER det!! det ødelægger mit liv.. en hel dag kan blive ødelagt, fordi jeg ikke er tilfreds med min hud.. når jeg først begynder at pille, skal jeg pille i ALLE de steder, som der trælse ud.. selv sårene skal være perfekte, have en perfekt form osv.. så jeg piller dem op igen, igen og igen.. jeg bruger en pincet til det.. og noget, som skræmmer mig, er at jeg faktisk selv har fjernet flere store modermærker ved bare at pille gentagne gange.. jeg bruger flere timer om dagen på at pille, og det ødelægger mig både udenpå og indeni:( jeg føler ikke, at mit liv kan blive ordentligt, før jeg endelig får en pæn hud.. jeg søger tit på nettet under skinpeeling osv, for at finde metoder, som kan "ordne" min hud.. men jeg har ikke råd til dem:( jeg vidste slet ikke, at der fandtes personer som mig.. der faldt en sten fra mit hjerte, da jeg læste dit indlæg.. jeg har ikke hørt om hverken BDD eller skinpicking før nu..
    knus fra Rikke

Registreringsdato
    Sep 2008

Jeg gør det samme, altså piller i huden, og har gjort det siden jeg var 14, er 29 nu.

Det ødelægger så meget for mig, selvfølgelig huden ja, mit humør, selvtillid, og muligheder for hvad man gør og ikke gør socialt og hvor meget jeg overkommer med studie osv. Nok mest pga. humøret og ja, det er bare meget krævende, energi, tanke og følelsesmæssigt

Der er dyrt at gå til psykolog og jeg har gjort det af flere omgange. For øjeblikket (og et godt stykke tid) har jeg ikke gået til nogen form for behandling.
    Prøver at finde ud af noget.
    Men ja, håbet kan svinde, for om jeg nogensinde kan holde op.

Men ville bare kommentere, og se om der kommer andre på banen.

Hilsen M

Registreringsdato
    Sep 2008

http://www.youtube.com/watch?v=p-fpEUhl44A

Ville lige sende link til denne video på you tube

måske det vil lette forståelsen af hvad problemet med at pille "går ud på"

og for andre vil måske desværre kunne genkende sig slv i dele af beskrivelsen

Der eksisterer en gruppe på facebook, under causes :Psychogenic Excoriation

Jeg er ikke medlem, fordi der kun er ca. 2 af mine venner , som jeg har fortalt om problemet.. og ja, man er jo "venner" med mange på facebook, som man ikke lige synes skal kende til personlige ting omkring en selv

Men, videon rørte i hvert fald mig

Ikke fordi man hele tiden skal henfalde til selvmedliddenhed, men for at finde andre der kan genkende problemet, udbredekendskabet og måske få andre til at føle og vide at de ikke er helt alene om at have dette problem.

Tør ikke uploade billeder af hvordan jeg selv kan se ud/ser ud, efter at have pillet, men mit ansigt er helt galt, går ALTID med makeup, og er ked af billeder af mig selv, man kan næsten altid se pletter, fra makeup eller fra at have pillet.

Men nok om det for nu, håber på noget respons i hvert fald!

Og hilsen til alle der læser med:)
    Sidst redigeret af yoghurt : 23. September 2008 kl. 19:04

Registreringsdato
    Sep 2008

er jeg den eneste, som kæmper med skin-picking her på siden?

Registreringsdato
    Dec 2008
    Lokation
    Kolding
    Alder
    33

Hejsa,
    jeg er en 'pige' på 30 som har pillet i min hud siden jeg var barn. Jeg tror det startede i perioden efter at min storebror havde misbrugt mig sexuelt, men jeg er ikke sikker. Jeg tænker ikke så meget over den del længere - men det at jeg piller i min hud (ansigt primært, sekundært ryg, bryst) fylder stadig rigtig meget. Og jeg føler næsten at jeg mere jeg arbejder med at hele mine sår fra barndommen og få et højere selvværd - jo mere piller jeg i min hud. Der kan selvfølgelig også være andre sammenhænge.

Men det er i hvertfald helt sikkert at jeg ikke kan styre det. Jeg tror til tider, at jeg kan tage en kold tyrker og lade være, og sidder med handsker om aftenen, når vi ser tv - eller holder mig beskæftiget så jeg tænker på noget andet - men når så sårene er ved at være helet, så lider de i et ubevogtet øjeblik fingerneglenes skæbne.. og jeg kan starte forfra.

Når jeg ser mig selv i spejlet ser jeg selvfølgelig alle de røde mærker. Men jeg dækker dem jo med makeup - og tror på den måde at jeg kan skjule sandheden. Men... det er jo nok ikke tilfældet. Jeg ved selv hvordan jeg ser ned på andre, som har grim hud - og synes at de da burde gøre noget ved det.. så tænk hvis andre også ser på mig med den måde!!?!?

Nogle dage fylder det rigtig meget, og jeg bliver utrolig ked af det, når jeg har været igennem en pilletur, og ser mig selv i spejlet og ser skaderne af mine handlinger. Og smerten mærker jeg først bagefter. Men det fysiske er ikke det primære, det primære er at jeg bliver så nedtrykt og føler mig af så ringe værd, når jeg har været igang... hvorfor kan man ikke huske den følelse af afmagt når man sidder og piller i huden? Hvorfor kan man ikke lade være?

Jeg har forsøgt med et par behandlinger med hypnose - men tror ikke jeg var 100% klar på det tidspunkt. Der var for mange ting der fyldte til at jeg kunne fokusere på pille-problemet. Måske jeg skulle prøve en gang til.

/Den frustrerede
    (som aldrig tidligere har delt sine tanker med ligesindede)

Registreringsdato
    Sep 2008

Det lyder rigtig meget som mig!
    Primært ansigt, men også lidt bryst, og lidt lidt ryg.

Det fylder bare næsten ALT for en, og man bliver vildt nede af det
    Kender den med makeuppen, ja, det hele. "Mit" foregår primært foran spejlet. Men kan også starte uden, men det er sjældnere. Nå, vil ikke gå i detaljer nu.

Bare sige at vi evt. kunne skrive lidt sammen, støtte og udveksle ideer osv.
    Jeg er meget jævnaldrende med dig, og stammer fra samme del af landet. Bor dog i Kbh nu. Står lige og bliver hentet snart og skal turen derover.
    Så er nødt til at igang med makeuppen. Fik pillet i går, igen, og det var jo slet ikke meningen, igen. Skal ellers til noget fødselsdag i aften, øv.
    Men det er ikke det værste, jeg bliver over stresset af eksamen og sådan noget, så går det værre. Men det kører også selvom tingene går bedre.

Nå. må smutte, men håber vi skrives ved

ps. har også prøvet hypnose på et tidspunkt, gjorde ikke så meget for mig. Har så prøvet tankefeltterapi, som jeg måske er mere positiv omkring, måske jeg vil prøve igen. Men ja, har gået til psykolog i flere omgange. Men mangler et ordenligt kontinuerligt forløb, men en der ved hvad han/hun snakker om. Hmm
    pps. Mit startede måske omkring noget sygdom i nær familie. Men som du også siger, man aner jo ikke hvorfor, bare at man er begyndt på det og ikke kan holde op. Og ja, man føler sig mindre værd. Og det er sikkert også med til at holde gang i den dårlige cirkel. (hehe de er lidt søde alle de der dumme hoveder)
    Men vi snakkes, forhåbentlig, knus
    Sidst redigeret af yoghurt : 13. December 2008 kl. 12:57

Registreringsdato
    May 2009

hej jeg er en pige på 23 jeg lider også af skinpicking det er ganske forfærdligt det ødelægger jo en fuldstændig jeg har fået 3 kemiske peelinger i ansigtet som er hjulpet lidt på arrene men jeg ødelægger huden på krop og i ansigtet :( jeg er så ked af det ! jeg har lige ekstrem pillet mig !!! jeg har en søn og jeg føler ikke jeg er den mor jeg gerne ville være fordi jeg får det så dårligt når jeg har gjort det at jeg ikke mentalt er til stede :( er der slet ikke nogen steder der kan hjælpe en eller hvad ???

Registreringsdato
    Jun 2011
    Lokation
    Rødovre
    Alder
    33

Hold da op!!!

Jeg er nyoprettet på denne side da jeg har fået luftet lidt tanken om ocd i den sidste måned som jeg så er megetoverbevist om jeg har. har skrevet i forummet, ocd, tvangstanker og handlinger om mine "handlinger og tanker"......

Jeg klikkede kun herind fordi jeg var nysgerrig men wow!!!

Jeg har det nøjagtig på samme måde som Jer!

Sidder med tårer i øjnene nu, for troede virkelig jeg var den eneste på jorden som gjorde det her :(
    folk omkring mig kan jo se jeg piller og nogle gange klipper med en neglesaks hvis ikke jeg kan få "urenhederne" væk med neglene.... De slår mig over fingrene og siger, hold så op! Og jeg skammer mig, selv min datter gør det :( Og folk spørger hvad pokker jeg har gang i, men jeg aner det jo ikke?

Men har det som Jer, piller til jeg ser forfærdelig ud og skammer mig så bagefter.

jeg har virkelig kæmpet i de sidste dage med ikke at pille, for der er byfest i min by i weekenden hvor jeg vil se godt ud, men så her til aften (tankerne flyver rundt pt pga om jeg har ocd) så har kradset mig igen og ligner lort! Ææææææææv dumme mig :(

Hvad pokker får os til at gøre sådan noget???

Lignende emner

1. Lider du eller har du lidt af OCD eller anden angst?
    By sociologistuderende in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 4. May 2008, 12:01

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •