Viser resultater 1 til 12 af 12

Emne: Medicin og bivirkninger

Registreringsdato
    Jul 2007

Standard Medicin og bivirkninger

Hej

Har nu fået det virkelig skidt igen af alt det pres fra kommune ang. flexjob og afklaring og nu snakker lederen fra det projekt jeg går i om at jeg bør tage medicin. Men jeg vil ikke risikere at tage på, da jeg udover at have OCD også har / har haft spiseforstyrrelser og det ligger jo altid lidt i baggrunden, og kommer frem når jeg virkelig har det skidt eller bliver stresset. Men han sagde at han ville prøve at undersøge de to medicinpræpareter ( ssri ) der er på markedet, som ikke skulle have vægtøgning som bivirkning. Så mit spørgsmål er om der er nogen der ved om de virker mod OCD og selvfølgelig min depressive side, om hvad de hedder og om de er gode og om man virkelig ikke tager på af dem på samme måde som med de andre mærker..

Håber nogen kan hjælpe mig så jeg evt. er lidt forberedt inden jeg skal snakke med lederen.

Hilsen fra

Angel

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Medicin og bivirkninger

Hej Angel.

Jeg har ingen ide om, hvad det er for præparater, men jeg tog desværre 20 kg på, da jeg startede på Cipralex, så jeg håber ikke, at det er dem, han snakker om.

Håber det bedste for dig.

-Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jul 2007

Hej sofie.

Tak for dit svar. Ja jeg ved det heller ikke ville bare prøve at høre om nogen kunne give nogen svar måske.

Men tak fordi du ville give mig en besked. Det varmer altid. Jeg føler mig aldrig alene i dette forum. Det er rart til forskel fra mange andre steder i denne verden.

Hilsen Angel

Registreringsdato
    Jan 2007

Hej Angel

Min problemstilling er fuldstændig den samme som din - bekymring for vægtøgning grundet tidligere problemer med spiseforstyrrelse.

Jeg er "rask anoretiker" hvis man kan kalde det det. Du har så ret i at det altid vil være et problem når man først har været spiseforstyrret.

Nå, men jeg har altså også OCD mm., så jeg bestemte mig til at prøve med medicin for halvandet år siden. det er altid svært at sige noget helt præcist fordi alle reagerer individuelt på medicin mht. både effekt og bivirkninger.
    Jeg har prøvet det der hedder Zoloft (indholdsstof: sertralin) og det tog jeg ikke på af og det havde en ret god effekt. Jeg tager nu Paroxetin og det har givet en let vægtøgning, men er ellers mildere mod kroppen mht. bivirkninger synes jeg.

Bivirkninger er noget man for det meste skal igennem den første uge-14 dage og de kan være ret frustrerende, men forsvinder som regel sådan at man ikke mærker noget til medicinen andet end effekten på OCD'en.

Medicinen virker som regel ved at reducerer OCD'ens magt over en og gør det lettere at stå i mod OCD-tankerne osv., men det kan desværre godt tage nogle månedere før det har effekt, så der skal tålmodighed til. For mig gik det nu en del hurtigere med markant forbedring efter 3-4 uger, men det er meget individuelt.

Hvis du har lyst kan du bare sende en privat meddelelse til mig her på forummet...

MVH

Nanna

Registreringsdato
    Jul 2007

Hej Nanna

Tak for dit svar. Det er virkelig rart at høre at det ikke kun er mig der sidder i sådan en situation, at jeg ikke er alene om at føle afmagt.

Jeg må overveje det med medicinen. Har ikke meget lyst til at tage noget , da jeg i mange år har taget meget medicin og meget forskelligt medicin, og jeg syntes det er hårdt det det kan gøre ved kroppen og ens følelsesregister. Man mærker nok ikke så meget af man er ked og angst m.m men man mærker heller ikke så megen glæde og det kan også være svært i forhold til ens forhold til sin kæreste. Det tog mig mange år at komme ud af alle de piller jeg tog og jeg syntes ikke jeg havde en særlig stor virkning af de sidste jeg tog mod ocd i forhold til hvor skidt jeg fik det med min krop og de bivirkninger der var med. ( sidst tog jeg sertralin )

Men tak for dit dejlige svar. Det varmer at høre fra en der ved hvad jeg står i.

Tak for tilbuddet om at skrive direkte. Jeg vil meget gerne benytte mig af dit fine tilbud. Jeg skal bare lige have styr på mig selv og komme lidt ovenpå.

Med Venlig Hilsen

Angel.

Registreringsdato
    Jul 2008

Hej Angel

Jeg har været medicineret for ocd i snart 8 år og har prøvet en del forskellige præperater. Osse flere som gav vægtøning. De sidste par år har jeg fået Fluoxetin (1A Farma) kombineret med Fluanxol Mite Denne mest mod depression). Med dette har jeg ikke haft problemer med vægten!!!!

Samtidig føler jeg mig heller ikke "bedøvet" eller ude af kontakt med mig selv. Jeg får bare ikke så stor udsving humørmæssigt længere. Men det hjælper mig meget med at holde ocd´en nede og depressionen væk.

Sender dig nogle varme tanker og håber det bedste for dig. Hvis du får brug for det så er du meget velkommen til at kontakte mig - hvis jeg på nogen måde kan hjælpe.

Med venlig hilsen
    Tina

Registreringsdato
    Jul 2007

Thumbs up Sv: Medicin og bivirkninger

Hejsa

Tak for dit svar til mig. Det blev jeg glad for. Jeg havde lige brug for lidt viden omkring hvordan andre har det med det og hvordan de virker for jer. Nu har jeg lidt jeg kan gå og tænke over ( som om vi aldrig har noget af tænke over !!!!! ) ha ha

tak for hjælpen

Hilsen fra Angel

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Hej Angel
    Jeg får Cymbalta mod depression og seroquel mod OCD. jeg har ik taget på af noget af det, og der er meget få bivirkninger. cymbalta'en virker godt, men seroquel kan jeg ik sige noget om, da jeg får en meget lille dosis, og skal nok snart op for at se om det giver en virkning. Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen Akka

Registreringsdato
    Jul 2007

Hej Akka

Jo tak. Jeg kan godt bruge det til noget. Skal op og snakke med en psykiater som skal vurdere om jeg kan have gavn, og om det vil kunne hjælpe mig at tage medicin. Så jeg vil lige huske de mærker du nævnte. Tak fordi du ville komme med en hjælpende hånd.

Hilsen Angel.

Registreringsdato
    May 2006

Hej Akka, jeg har googlet lidt for at se om det er normalt at få ordineret seroquel mod OCD, min datter har nemlig lige fået tilbudt det i stedet for cipramil, som hun har fået i snart to år (40 - 60 mg). Lægen siger at seroquel virker på samme måde og at hun så evt. skal have en mindre dosis af cipramil. Hun skal starte med 25 mg to gange dagligt. Hvordan har dine erfaringer mon været med seroquel? det skulle virke mod negative tanker, har min datter fået at vide. men kan se at det også bruges ved psykotiske lidelser. Er forvirret !!!Knus og hilsner fra en bekymret mor.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Hej Alice.

Inden jeg kommer med min mening om Seroquel, vil jeg lige sige, at der er stor forskel på, hvordan man reagerer på de forskellige præparater.
    Jeg har fået to slags antipsykotiske præparater af to omgange.

Den sidste gang fik jeg Seroquel. Samtidig med fik jeg Cipralex, som er Cipramils lillesøster...
    Jeg startede med at få 25 mg, 2 gange om dagen. Jeg reagerede således, at når jeg havde taget en pille, så blev jeg helt vildt træt ca. en halv time efter. Jeg følte, at jeg kunne sove i døgndrift. Imod min psykiaters råd stoppede jeg derfor med at tage 25 mg Seroquel om morgenen. Dermed fik jeg kun 25 mg om aftenen. Til trods for den meget lille dosis, følte jeg, at jeg var konstant træt. Jeg befandt mig nærmest i en tåget verden. Pga. den stigende træthed og dermed manglende overskud til motion samt andre bivirkninger ved medicinen, tog jeg omkring 20 kg på i løbet af meget kort tid. Min krop var meget væskefyldt.
    Det skal siges, at jeg har reageret meget voldsomt på begge former for antipsykotiske præparater, som jeg har været i behandling med. Et eller andet sted tror jeg, at kroppen reagerer så voldsomt, hvis den kan mærke, at den ikke har gavn af den slags medicin.
    Begge gange hvor jeg har været i behandling med antipsykotisk medicin, har årsagen været, at jeg var meget invalideret af angst. Medicinen dæmpede også min voldsomme angst, men mit liv blev helt klart ikke mere værdigt at leve under den behandling.

Det skal siges, at jeg i dag er 100% medicinfri. Jeg har stadig OCD, men jeg fravalgte medicinen i slutningen af år 2005. Jeg havde været i medicinsk behandling siden 1998, og jeg har oplevet langt flere bivirkninger end virkninger ved den medicinske behandling. Efter udtrapningen af medicinen tabte jeg mig vildt hurtigt, så jeg har i dag min normale vægt.
    Jeg føler selv, at den manglende medicin har medført, at jeg har fået det bedre - specielt fordi at jeg nu ikke længere lever i en nærmest tåget verden, og fordi jeg er blevet mere frisk.

Endnu en gang vil jeg understrege, at vi alle reagerer forskelligt på medicin. Personer, der har behov for medicinen, vil jeg ikke fraråde at tage den. Jeg ville dog ønske, at jeg havde valgt at lytte lidt mere til mig selv dengang, da jeg i mange år havde en klar fornemmelse af, at medicinsk behandling ikke var det rette for mig...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Hej Alice

Min psykiater gav mig seroquel i håb om at det kunne 'dulme' min tanker, så der ik var så meget aktivitet i mit hoved. Det har ikke hjulpet imod ocd men mod depression. Jeg fik det også fordi, jeg sov enormt dårligt og seroquel er fremragende som sovemiddel - det skal dog siges at det ikke er et sovemiddel men antipsykotisk medicin. 25mg to gange om dagen er alt for meget i starten. Man skal kun starte med 25 mg om aftenen ellers bliver man fuldstændig slået ud, som Lisbeth skriver. Og man bliver meget træt af det. Vægtøgning sker for nogle, men for de fleste sker det ikke. Seroquel er kendt for, at man ikke tager på af det, i forhold til så mange andre antipsykotiske præpararter.
    Har din datter fået seroquel? og i så fald hvordan gåe det med hende?

Mvh Akka

Lignende emner

1. Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv medicin
    By Lisbeth in forum Behandling af OCD
    Svar: 10
    Nyeste indlæg: 28. January 2009, 17:29
  2. sertralin - bivirkninger
    By sbt in forum Netværksforum for voksne med OCD
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 8. March 2008, 00:04
  3. bivirkninger ved medicin
    By sbt in forum Netværksforum for børn og unge med OCD