Min søn er 12 år.
For to år siden havde han nogle tvangshandlinger der handlede om streger i fliserne. derudover noget med at han skulle tage et bestemt antal små skridt, når han gik fra det ene underlag til det andet, eller fx. skulle træde over en dørkarm. Desuden sagde han nogle monotone lyde, når han ikke var optaget af noget (fx. når han så fjernsyn).Det gik i sig selv og jeg har ikke bemærket noget i lang tid.
Nu er der så noget igen.
Han siger selv at det startede da han så en udsendelse om OCD i fjernsynet ( der iøvrigt bliver genudsendt nu. Det første afsnit blev sendt igår).
Han er begyndt at "tjekke".
Mest når vi sidder og spiser. Han skal tjekke alting fra begge sidder,fx. mælkekartonen, gryder ol. Ofte rejser han sig lidt fra stolen eller flytter hovedet meget for at gøre det "ordentligt".
I weekenden var vi til et møde med 200 deltagere hvor han også sad og flyttede sig på stolen selvom han var tydligt utilpas ved det.
Når det sker prøver jeg at aflede, fx. ved at tale om noget der interreserer ham, eller bede ham hente noget eller prøve at spise i sofaen.
Vi har talt en lille smule om det. ikke ret meget. Jeg er bange for at det på en eller anden måde blive noget mere konkret, hvis vi sætter for mange ord på.
Fx. har han en onkel der har haft det i mindre grad (men jeg har ikke lyst til at fortælle ham det, hvis det nu også "smitter").
Jeg vil meget gerne forbygge at de ting jeg gør eller siger forværrer hans tilstand og vil derfor gerne høre om der er nogle konkrete forslag til hvordan jeg griber det an.
Altså hvad siger/gør jeg når det sker?
Hvordan vurderer jeg om/hvornår det er noget vi skal have hjælp til?
Findes der tlf. rådgivning et sted?
Hvor kan man evt få begynderhjælp?
Venlig hilsen

Besvar med citat