Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu

Registreringsdato
    Sep 2008

Standard Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu

Min søn er 12 år.
    For to år siden havde han nogle tvangshandlinger der handlede om streger i fliserne. derudover noget med at han skulle tage et bestemt antal små skridt, når han gik fra det ene underlag til det andet, eller fx. skulle træde over en dørkarm. Desuden sagde han nogle monotone lyde, når han ikke var optaget af noget (fx. når han så fjernsyn).Det gik i sig selv og jeg har ikke bemærket noget i lang tid.

Nu er der så noget igen.
    Han siger selv at det startede da han så en udsendelse om OCD i fjernsynet ( der iøvrigt bliver genudsendt nu. Det første afsnit blev sendt igår).
    Han er begyndt at "tjekke".
    Mest når vi sidder og spiser. Han skal tjekke alting fra begge sidder,fx. mælkekartonen, gryder ol. Ofte rejser han sig lidt fra stolen eller flytter hovedet meget for at gøre det "ordentligt".
    I weekenden var vi til et møde med 200 deltagere hvor han også sad og flyttede sig på stolen selvom han var tydligt utilpas ved det.

Når det sker prøver jeg at aflede, fx. ved at tale om noget der interreserer ham, eller bede ham hente noget eller prøve at spise i sofaen.

Vi har talt en lille smule om det. ikke ret meget. Jeg er bange for at det på en eller anden måde blive noget mere konkret, hvis vi sætter for mange ord på.
    Fx. har han en onkel der har haft det i mindre grad (men jeg har ikke lyst til at fortælle ham det, hvis det nu også "smitter").

Jeg vil meget gerne forbygge at de ting jeg gør eller siger forværrer hans tilstand og vil derfor gerne høre om der er nogle konkrete forslag til hvordan jeg griber det an.

Altså hvad siger/gør jeg når det sker?
    Hvordan vurderer jeg om/hvornår det er noget vi skal have hjælp til?
    Findes der tlf. rådgivning et sted?
    Hvor kan man evt få begynderhjælp?
    Venlig hilsen

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu

Hej med dig.

Jeg ville gå til jeres læge, så i kan få en henvisning til en psykolog. Hvis I har råd kan I evt. kontakte en privatpraktiserende psykolog.

I skal have ham "undersøgt" hos en psykolog eller psykiater, der kan fastslå, i hvilken grad han lider af OCD, og hvilken behandling der skal/kan gives fremover.

Jeg lider selv af OCD, og min mor har aldrig vidst det. Jeg har også noget med streger.. Jeg er altid opmæksom på streger, uanset hvad jeg ellers laver.
    Så umiddelbart kan jeg ikke give et bedre eller mere konkret råd, end at I kontakter lægen.

Hans OCD kan risikere at blive værre, hvis ikke han kommer i behandling.

Håber du kan bruge mit råd.

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Smile Sv: Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu

Hejsa...

Det er ganske rigtigt hvad Sofie skriver.... det er meget vigtigt at kontakte jeres læge som kan videre henvise jer til en psykiater som kan stille den rette diganose...så din søn kan få den rette behandling... det er meget vigtigt...

Som du beskriver din søn er jeg helt sikker på at I skal søge hjælp og det er faktisk med OCD som med alt andet, at jo hurtigere I får den rette hjælp, jo større muligheder for "helbredelse" er der. Din søn er kun 12 år, så han har meget støre muligheder for at blive fuldstændig symptomfri.....

Jeg er selv mor til en datter som har OCD... jeg er i bestyrelsen og er kontaktperson på sjælland og for lokalgruppen i Næstved.

Du er meget velkommen til at ringe til mig på 26294005.... jeg træffes også personligt hver onsdag i Psy.Info Ringstedgade 73 i Næstved kl. 10-13.

Du spørger om råd til hvad du skal gøre når din søn har sine tjekkeritualer..... Det er meget vigtigt at du ikke forhindre ham idem eller stopper/forbyder ham dem....så bliver det meget værre. Dette kan kun gøres efter aftale med en behandler i en behandlersituation....

En meget vigtig ting er åbenhed og accept af at din søn er som han er og vis ham al din kærlighed og forståelse.... når han kommer igang med behandlingen er der en professionel som viser og fortæller jer hvordan I skal forholde jer....

Indtil dette er kommet igang er du meget velkommen til at kontakte mig for evt. yderligere snak om hvordan du/i skal forholde jer, da det er meget individuelt fra person til person, og det er meget svært at skrive om....

Mange hilsner fra Anette
    Anette

Registreringsdato
    Sep 2008

Hej Sofie og Anette
    Tak for den hurtige hjælp.
    Anette, jeg vil meget gerne tale med dig i næste uge.
    (Skal arbejde tre døngvagter nu)
    Bare det at vide, at der er et sted at henvende sig er en meget stor lettelse.

Venlig hilsen.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Smile Sv: Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu

Hej Hønemor...

Du ringer bare....

Hilsen Anette O"
    Anette

Registreringsdato
    Jul 2011

Hej Anette.

Lige et hurtigt spørgsmål.
    Vi har bestilt tid hos en børnepsyk, på eget initiativ i næste uge. Med henblik på at begynde en udredning som vi tror vi har brug for til voreds datter på 8 år. Hos en psyk i Køge. Mit spørgsmål lyder. Vil det være en god idé at få en henvisning fra egen læge? Da vi jo ellers nok slev skal betale alt selv? Jeg tror godt vi kan nå en kontakt til egen læge, da første konsultation først er på torsdag.
    Hilsen Nyt medlem i dette forum :-(

Citer Oprindeligt indsendt af Anette Se indlæg
    Hejsa...

Det er ganske rigtigt hvad Sofie skriver.... det er meget vigtigt at kontakte jeres læge som kan videre henvise jer til en psykiater som kan stille den rette diganose...så din søn kan få den rette behandling... det er meget vigtigt...

Som du beskriver din søn er jeg helt sikker på at I skal søge hjælp og det er faktisk med OCD som med alt andet, at jo hurtigere I får den rette hjælp, jo større muligheder for "helbredelse" er der. Din søn er kun 12 år, så han har meget støre muligheder for at blive fuldstændig symptomfri.....

Jeg er selv mor til en datter som har OCD... jeg er i bestyrelsen og er kontaktperson på sjælland og for lokalgruppen i Næstved.

Du er meget velkommen til at ringe til mig på 26294005.... jeg træffes også personligt hver onsdag i Psy.Info Ringstedgade 73 i Næstved kl. 10-13.

Du spørger om råd til hvad du skal gøre når din søn har sine tjekkeritualer..... Det er meget vigtigt at du ikke forhindre ham idem eller stopper/forbyder ham dem....så bliver det meget værre. Dette kan kun gøres efter aftale med en behandler i en behandlersituation....

En meget vigtig ting er åbenhed og accept af at din søn er som han er og vis ham al din kærlighed og forståelse.... når han kommer igang med behandlingen er der en professionel som viser og fortæller jer hvordan I skal forholde jer....

Indtil dette er kommet igang er du meget velkommen til at kontakte mig for evt. yderligere snak om hvordan du/i skal forholde jer, da det er meget individuelt fra person til person, og det er meget svært at skrive om....

Mange hilsner fra Anette

Lignende emner

1. Hvad er det lige der sker her! - øøh pas
    By snemand in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 5. March 2009, 00:57
  2. Helt ærligt!!!
    By Ida '96 in forum OCD-foreningen om politik og behandling
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 11. August 2008, 17:22
  3. Gået Helt Amok!
    By Spitfire in forum Netværksforum for børn og unge med OCD