Hej
Jeg er helt ny herinde, også mht. at være pårørende til en med OCD.
I maj dette år kom OCD ind i mit liv, i form af min bror fik konstateret det. Han er i slutningen af tyverne, men har helt sikkert haft det i mange år før min mor/vi blev bekendt med det.
Min bror og jeg taler ikke så meget sammen normalt, derfor er det ekstra svært for mig, for jeg elsker ham og vil gøre alt for han skal få det godt, men han har kun overskud til at se min mor og derfor er det også hende der lukkes mest ind.
Når han har det godt/bedre, så kan vi godt tale sammen og have dybe snakke, og det er jeg rigtig glad for.
Lige nu står vi i et dilemma; min bror skal have ændret nogle forskellige ting, bl.a. så han kan få nogle penge til at leve for, da han ikke kan arbejde eller læse og derved modtage SU. Nogle af tingene ville min mor (og jeg) godt kunne klare for ham, men han skal møde personligt op for at modtage sygedagpenge (mener jeg det hedder?).
Vi ved at man ikke må presse OCD ramte for meget, men alligevel skal man vel også "insistere blidt", og ikke bare lade stå til. Grænsen er svær at finde!
Skal også siges at han p.t. har en mere eller mindre mild depression, så han kan ikke overskue noget, overhovedet. Og medikamenter er han ikke meget for at indtage.
Da det er ved at være kritisk mht. at få en indkomst så han kan betale husleje, så ønsker vi nu et råd til hvad vi kan gøre, for at få ham med på kommunen/jobcentret, uden det bliver ved tvang e.l.
Og er der nogle der har erfaringer med at modtage penge fra det offentlige?
Bliver man jaget ud i arbejde, eller er man "fredet" i en vis tid?
Vi ønsker nemlig ikke at staten/loven presser ham ud i arbejde, som kun vil give en negativ effekt på ham og arbejdsgiver, så længe han har det skidt.
Håber meget på et råd, erfaringer e.l.
Du/I er velkomne til at skrive til mig, og jeg vil også meget gerne tale med en, hvis det er nemmere for dig/Jer.
Go' søndag og tak for dette frivillige initiativ.
Vh.
storesøsteren

Besvar med citat