Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: Lorte system

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Standard Lorte system

Hvilket fantastisk psykiatri behandlingssystem vi har i Danmark!!! Har været til en vurderingssamtale i to timer hos en psykolog på ocd klinikken ved rigshospitalet idag. Skulle svare på en hel masse spørgsmål om mit liv, familie, skole, veninder, medicin, behandlinger og bla bla bla. Så til sidst falder hammeren: "Ja altså pga nedskæringer og manglende penge kan vi først tilbyde hjælp efter 1 år til 1½. Jeg skal selvfølgelig først lige drøfte din sag med mine kolleger, og så tager vi stilling til, om vi kan hjælpe dig."
    What??!!!! Jeg blev fuldstændig paf. Og meget, meget gal Det ligner da ik noget. Jeg står og har brug for hjælp, især for at kunne klare min udd, og så får jeg smidt den besked i hovedet. "Det kan være du skal finde en psykolog så længe. Kan du eller dine forældre betale det?" Vel kan vi da ej! Det er deres opgave at hjælpe mig, men det kan de åbenbart ik finde ud af
    Ja, undskyld min meget negative besked, men skal bare ud med det, og måske nogle andre har været ude for noget lignende??

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Lorte system

Kære Akka.

Jeg er ked af at høre, at du er blevet behandlet sådan.. Skønt med et forum, hvor man kan komme af med noget af sin vrede og frustration
    Har du prøvet at søge hjælp gennem kommunen? Der igennem fik jeg bevilget 2x10 timer ved en psykolog.
    Der er selvfølgelig også nedskæringer der, men det er da et forsøg værd, så du hurtigst muligt kan komme i behandling.

Håber du finder ud af noget

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Hej Sofie

Ja, det er rart med det her forum, for man ved, at der er andre, som vil forstå.
    Det vidste jeg ikke, at man kunne, men det vil jeg da helt sikkert prøve.
    Tak:)

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Hej Akka.

Det offentlige system er et lortsystem, når man lider af OCD. Desværre.
    Hvis du ansøger kommunen om dækning af psykologbehandlinger, så skal du være forberedt på, at de har mulighed for at give dig afslag. Hvis de gør det, kan du dog anke afslaget. Sådan en ansøgning kan udvikle sig til en lang kamp. Samtidig er der dog nogle, som er heldige at få det bevilliget helt uden problemer.
    Jeg håber, du finder en løsning.
    PS: På nogle uddannelser kan man få bevilliget samtaler hos en skolepsykolog. Det er dog ingen garanti, at de kender noget til OCD.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

YES!!!!! Har været til samtale på klinikken på riget i december og skal allerede starte på mandag 4. jan. Og jeg får enesamtaler, det er jeg så glad for. Så nu sker der noget:) Syns lig jeg ville skrive det, så I kan se at det alligevel kan lykkes at få sat en behandling igang.

Registreringsdato
    Dec 2007

Tillykke med det!!!! Håber alt godt for dig fremover!!

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Stort tillykke med det!

Håber det gik godt, og at du bliver glad for det
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Mar 2010

Hej alle..

Ja jeg er helt ny her i chatten - det har taget mig et år at få modet til skrive her - men bedre sent end aldrig
    Ja systemet kan være svært at komme igennem og forstå. Jeg har en lang historie i systemet, men er ved at blive arbejdsprøvet med henblik på fleksjob og mangler lige 2 uger, så ruller sagen afsted til afgørelse. I modsætning til så mange andre har jeg været heldig, at være en del af systemet dvs. at jeg arbejder i en kommune i arbejdsmarkedcentret. Så for mit vedkommende har jeg haft mulighed for at spørge kollegaer og selv søge på de forskellige lovgivninger, bekendtgørelser osv. samtidig med at jeg "forstår" de lange ventetider, afklaringer osv. men ikke dermed sagt, at jeg ikke kan blive frustreret over systemet og synes det hele er noget lort.
    Nå men jeg har så været så heldig at finde en § der måske kan give mulighed for at få hjælp til Privat psykolog hvis man opfylder betingelserne og alle andre muligheder er udtømte. Jeg har endnu ikke søgt den i min egen kommune som selvfølgelig ikke kender en dyt til at den evt. kan bruges til OCD-patieter. Men jeg ved at i andre kommuner har OCD-patienter fået hjælp via denne.
    Det drejer sig om serviceloven §102. Her et uddrag fra vejledningen af denne §:

Kapitel 17 – Behandling efter servicelovens § 102
    Serviceloven

§ 102. Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.

221. Servicelovens § 102 giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen – ud over tilbud om særlig social støtte mv. efter servicelovens § 85 – kan give tilbud af behandlingsmæssig karakter til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer.

Udgangspunktet for behandling er, at det sædvanlige behandlingssystem efter sundhedsloven skal anvendes, men der kan være borgere med så alvorlige handicap, sindslidelser, misbrug e.l., som kræver en særlig indsats eller en særlig indretning af behandlingstilbuddet.

Tilbud efter § 102 kan bl.a. ydes i botilbud efter servicelovens §§ 107-110.

222. Tilbud om behandling efter § 102 omhandler speciel behandlingsmæssig bistand pga. særlige behov herfor. Der kan fx være tale om psykologisk, psykoterapeutisk, sygeplejemæssig, fysio- og ergoterapeutisk, specialpsykiatrisk, tandplejemæssig eller anden behandling. Der er tale om tilbud, der ligger ud over tilbud om social støtte mv. efter servicelovens § 85. Om det nærmere indhold af ydelser efter servicelovens § 85 henvises der til Vejledning nr. 5 til serviceloven.

223. Tilbud om behandling efter § 102 kan gives, når det er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.

§ 102 giver således hjemmel til, at borgere, der har behov for en ganske særlig behandling, kan få et relevant behandlingstilbud, når det sædvanlige behandlingssystem ikke rummer den fornødne specialviden eller ekspertise, eller at det sædvanlige behandlingssystem efter en konkret vurdering ikke kan antages at være egnet til at behandle den konkrete borger. Det vil sige, at tilbuddene inden for det sædvanlige behandlingssystem må anses for at være udtømte.

I skal være opmærksomme på at I måske vil blive "fejet" væk hvis I henvender vedr. denne da det ikke er specielt brugt og kendt §. Jeg ved stadig ikke om min kommune, vil bevillige det til mig, da de da aldrig havde hørt om, at man kunne bevillige det OCD.patienter, men hvis jeg får afslag, vil jeg anke den så langt op i systemet jeg kan for, at personer med denne lidelse evt. får en mulighed for at få hjælp, uden at blive ruineret.

Men jeg skriver når jeg ved noget nyt..
    Sidst redigeret af Cille : 13. January 2010 kl. 22:22 Årsag: kommaer

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Hej Cille.

Tak for dit besyv.
    Jeg har haft søgt efter denne paragraf. Jeg fik afslag og ankede så langt, jeg kunne. Ankestyrelsen mente ikke, at den var af principiel eller generel betydning, så der blev jeg afvist.
    Jeg bor i Kolding kommune. En kommune som ikke går ind for at betale for behandling i det private. I hvert fald ikke når man hedder Lisbeth...

Pøj pøj med kampen mod systemet.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Tak:) Jeg er startet til psykolog inde på Riget. Jeg har været der én gang, og hende, jeg har fået, er rigtig sød og meget opmærksom på mine behov, og hvad der er det bedste for mig. Så det tegner godt:)

Registreringsdato
    Nov 2010

jeg havde dårlige erfaringer med riget, især deres psykiater der havde travlt med at medicinere selvom jeg ingen effekt havde af det, oveni havde jeg samtidigt et misbrug af benzoer, hende psykiateren sagde jeg bare skulle leve i min angst, efter det snakkede jeg med eksperter om abstinenserne, og de sagde at jeg var afhængelig, så jeg fik ingen nytte af det forløb derude.

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •