Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: Hjælp mig med at sætte fokus på tvangstanker

Registreringsdato
    Nov 2009

Standard Hjælp mig med at sætte fokus på tvangstanker

Hej :)

Jeg går på Danmarks Journalisthøjskolen, og vil gerne lave en artikel om tvangstanker.

Jeg vil gerne i kontakt med én, der i en længere periode har været udsat for slemme tvangstanker. Men efter terapi, medicinering eller på anden måde har fået en bedre tilværelse, hvor tvangstankerne kan kontrollers.

Det vil blive et personligt interview, der kommer til at vare omkring en time. Hvis du er i tvivl, om det kunne være noget for dig, må du meget gerne kontakte mig og høre mere.

Jeg håber, at der er en, som er villig til at fortælle deres historie, og sætte fokus på emnet.

Mange hilsner

Maja Kaalund Bygvrå
    mobil: 23720349
    mail: maja.bygvraa@gmail.com

Registreringsdato
    Mar 2009

Standard Sv: Hjælp mig med at sætte fokus på tvangstanker

Hej Maja

Jeg kan/vil desværre ikke stå til rådighed (i hvert fald ikke uden at være annonym), men håber, at andre vil ...

Dog vil jeg kommentere en ting ...

hvor tvangstankerne kan kontrollers

Nej (helt forkert), det er netop den OCD-ramtes problem ... at man prøver at kontrollere tanker og deler dem op og siger 'dette vil jeg ikke tænke'. Tanker kan (og skal) ikke kontrolleres. Det er en (udbredt) misforståelse at tro at tanker er frie.

Kig lidt på billedet - og lad være med at tænke på regnvejr.
    Husk at det er vigtigt/essentielt for dig ikke at tænke på regnvejr nu mens du kigger på billedet! Anstreng dig for ikke at tænke på regnvej.

Kunne man selv bestemme sine tanker til hver en tid, ville psykologer ikke have noget at lave. Netop forstået på den måde, at ikke alle psykologpatienter er OCD-ramte, men at alle psykologiske problemer til syvende og sidst handler om følelser, der udspringer af (ukontrollerbare) tanker.

En OCD-ramt kan først blive rast ved ikke at kontrollere sine tanker, men ved at få en anden indstilling til bestemte tanker. (Dermed vil de langsomt fylde mindre af hverdagen)

Stort set alle har f.eks. haft en tanker om at skade nogen, som de holder af og absolut ikke ønsker at skade. (Og faktisk vil også normale have en sådan tanke en gang i mellem)

Forskellen på den (i dette tilfælde destruktive OCD-ramte) er bekymring og tvivl ved tanken. Bliver man bange for, at man kan finde på at skade nogen (eller man væmmes ved tanken) og vil man derpå prøve at tvinge tanken væk, sættes en uheldig cirkel igang, fordi jo mere man fokuserer på ikke at tænke noget bestemt - jo mere kommer det frem i hovedet ... (man bliver fustreret, angst og det giver flere tanker osv.)

Den ikke OCD-ramte vil derimod vurderer tanken om at skade nogen (man holder af) som ligegyldig, ufarlig, overflødig og måske endda direkte latterlig. Tanken passerer (og er ude af hovedet få sekunder efter den er tænkt). En halv time efter har den ikke OCD-ramte helt glemt at den tanke overhovedet var til stede! (da den jo var helt ligegyldig)

Nu tog jeg udgangspunkt i den destruktive skade-andre OCD. De fleste væmmelses OCD-ramte har som 'normale' også haft skade-andre tanker uden at de bliver bekymret. Her kan det så være en frygt/væmmelse ved bakterier eller andet, der flyver rundt i hovedet som uønskede tanker ... (ting, som tilgengæld ikke bekymrer mig i udpræget grad)

OCD er en tvivlesyge ved bestemte tanker, hvor man har en form for allergi.
    Man reagerer for kraftigt følelsesmæssigt på visse tanker.
    Sidst redigeret af Dilbert : 2. December 2009 kl. 19:54

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Min hypotese er, at hun med kontrollere sine tanker mener, at man kan lade være med at reagere på dem - lade være med at overfortolke dem. Sådan bliver det ofte formuleret.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2009

Sandsynligvis, men i hvert fald havde jeg ikke rigtig før min OCD-tid tænkt over at tanker generelt ikke kan styres, så selvom jeg nok ikke havde tænkt mig at være personen i artiklen, ville jeg gerne give noget baggrundsviden ...

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Det er også bare helt i orden.
    Jeg har bare været i kontakt med så mange journalister og journaliststuderende, at jeg ved, at de nogle gange formulerer det på den måde, hvor de mener noget andet.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2009

- - - -

Lignende emner

1. Hjælp, min søn har nogle tvangstanker
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 15. July 2005, 01:21

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde