Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

Registreringsdato
    Jan 2010

Lightbulb Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

Hej:)

Min ven Mathias og Jeg er i gang med vores sidste afgørende projektopgave i 9. klasse, og vi har valgt at lave om OCD og det at leve med OCD. Vores overordnede emne er livskvalitet.
    Vi ville blive meget glade, hvis I vil svare på vores spørgsmål :) Det er selvfølgelig fuldstændig frivilligt, men vi ville blive meget glade, hvis I vælger at "deltage" :)

1. Hvilken slags OCD har du? (f. eks. tællemani, tjekkeritualer, frygt for bakterier m.m.)
    2. Hvor meget tid om dagen går der på at udføre dine OCD-"opgaver"?
    3. Hvor gammel var du, da du fandt ud af, du havde OCD?
    4. Hvilken situation er mest vanskelig for dig? / Hvis du har svært ved at deltage i social sammenhæng, hvor er det så værst (sted) ?
    5. Hvilken slags behandling modtager du?
    6. Hvordan påvirker det din familie, at du har OCD?
    7. Hvordan vil du beskrive en person uden OCD's liv i forhold til en person med OCD's liv?
    8. Er der andet, du synes, vi bør vide?

På forhånd mange tak for deltagelsen, og for at du ville bruge lidt tid på det :)

Mathias & Mie.
    Sidst redigeret af matmie : 26. January 2010 kl. 21:47

Registreringsdato
    Nov 2007

Standard Sv: Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

hej med jer - jeg vil da godt svare.

1. Hvilken slags OCD har du? (f. eks. tællemani, tjekkeritualer, frygt for bakterier m.m.)

Svar: Jeg lider af angst for smitte med leverbetændelse og hiv

2. Hvor meget tid om dagen går der på at udføre dine OCD-"opgaver"?

Svar: Jeg lider "kun" af tvangstanker og udfører derfor stort set ikke ritualer. Min OCD indebærer, at tankerne konstant kredser om smitte (om jeg har udsat mig for smitte, om noget jeg skal i fremtiden kunne betyde at jeg udsætter mig for smitte, om jeg kan have smittet andre....)

3. Hvor gammel var du, da du fandt ud af, du havde OCD?

Svar: ca. 20 år

4. Hvilken situation er mest vanskelig for dig? / Hvis du har svært ved at deltage i social sammenhæng, hvor er det så værst (sted) ?

Når folk jeg er sammen med bløder.
    Når jeg skal til lægen og tandlægen (især når jeg skal have taget blodprøver/vaccineres/syes - i det hele taget når der skal bruges nåle)

5. Hvilken slags behandling modtager du?

Svar: Har i 6 år forsøgt at komme i behandling og blev for nogle måneder siden endelig henvist til offentlig psykiater, men vedkommende konstaterede, at der ikke var noget hjælp til mig :0(

6. Hvordan påvirker det din familie, at du har OCD?

Svar: Det påvirker dem rigtig meget. Jeg har svært ved at slappe af sammen med dem, fordi jeg konstant er nervøs for at kunne smitte dem med noget. Det har også taget meget lang tid at overvinde mig selv til at blive gravid (vi har ønsket os børn mange år).

7. Er der andet, du synes, vi bør vide?

Svar: Det er et STORT problem at praktiserende læger ikke kender tilstrækkeligt til OCD. Det betyder, at jeg flere gange er blevet tilbudt lykkepiller (har fået recept) som eneste tilbud - altså ingen terapibehandling - en læge ordinerede dem sågar over telefonen. Lægerne har ofte forvekslet min OCD med depression (som jeg ikke har haft). Derudover var det en kæmpe skuffelse, da jeg endelig kom i behandling, at psykiateren heller ikke vidste noget om OCD!!!!!! Det er spild af det offentliges ressourcer, at jeg skal til 4 gange 2 timers samtaler for at blive sendt hjem med beskeden "vi kan ikke hjælpe dig - du er ikke behandlingsegnet". Jeg kunne jo komme i arbejde o.l. hurtigere, hvis jeg kunne få hjælp.
    Endvidere er det et stort problem, at omverdenen ofte forstår OCD som udtryk for, at man er mere eller mindre utilregnelig . På trods af at de fleste mennesker kender til det at have små "ritualer" i deres hverdag (uden de lider af OCD), er det meget svært for folk at forstå og forholde sig til OCD.
    I dette spørgsmål 7 har jeg generaliseret meget - der er naturligvis læger, psykiatere og andre der forstår OCD!

Håber det kan bidrage til jeres opgave og forståelse af OCD

Registreringsdato
    Jan 2010

Hej Karen

Mange tak for dine svar, vi kan virkeligt bruge dem til noget.

Andre er selvfølgelig stadig velkommen til at svare.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Så kan I da også lige få fra mig

1. Tæller alt. Det skal helst kunne deles med 4. Må ikke træde på streger.

2. Det er svært at sætte tid på, da jeg kun jeg tvangstanker, men de er der stort set hele tiden.

3. Jeg var ca. 21 år, men har haft OCD, siden jeg var 6 år.

4. Hmm den er svær.. Hvis jeg kommer ind i et rum med mange "streger," og jeg samtidig skal koncentrere mig om fx. at snakke med andre eller lave et foredrag.

5. Jeg har gået ved en kognitiv adfærdspsykolog gennem 3-4 år. Jeg får også medicin, som hedder Sertralin, og jeg får 50 mg om dagen.

6. Jeg tror ikke, at det påvirker min familie som sådan, men alle ved, at jeg har OCD, og min mor har været en kæmpe støtte og brugt meget tid på at hjælpe mig.

7. Næh.. Hvis I vil have uddybet noget, spørger I bare.

Held og lykke med opgaven
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jan 2010

Hej Sofie.

Mange tak for din besvarelse af vores spørgsmål.

Ander er selvfølgelig velkomne til at svare.

Lignende emner

1. Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)
    By matmie in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 17
    Nyeste indlæg: 7. February 2010, 17:23
  2. spørgsmål!
    By S.K in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 3. September 2009, 23:39
  3. en Bunke spørgsmål
    By Essah in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 23. May 2007, 14:04
  4. Sundhedsudvalget, alm. del - Spørgsmål 9