Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: Mine chancer for handicaptillæg?

Registreringsdato
    Apr 2010

Standard Mine chancer for handicaptillæg?

Hej!

Jeg er blevet diagnosticeret med OCD og spiseforstyrrelser for godt 3 måneder siden. Jeg har dog haft symptomer på OCD det meste af mit liv. Jeg har siden august 2009 læst på læreruddannelsen, og vil nu søge om handicaptillæg hos SU, hvilket jo ikke var muligt før jeg fik min diagnose. Er der nogle der ved om dokumentation fra min psykiater er nok til at være grundlag for ansøgningen? Jeg har desuden læst om flere som har fået afslag, med den begrundelse at de har haft lønnet arbejde indenfor de sidste 3 år, og det har jeg nemlig også. Det er dog 2½ år siden! Jeg er rigtig bekymret for udfaldet af ansøgningen, da jeg ikke kan forestille mig at skulle ud og have job ved siden af studiet, da mine diagnoser fylder så meget i mit liv. Min økonomi hænger i en tynd tråd, hvilket er en stor stressfaktor. Håber nogle måske har et bud på prognoserne for at jeg får det bevilliget?

Tak!

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Mine chancer for handicaptillæg?

Hejsa.

Nu vil jeg nødigt give dig falske forhåbninger, men jeg fik mit handicaptillæg med det samme jeg søgte, og jeg havde fritidsarbejde op til da. En udtalelse eller lignende fra din psykiater burde være nok, men hvis du alligevel skulle få et afslag, så spørg SU-styrelsen, hvad de ellers skal bruge af papirer/udtalelser/erklæringer.

Jeg krydser fingre for dig!

//Sofie
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Apr 2010

Mange tak for dit svar! Kommer hurtigt til at føle mig alene i alt dét her, så tak

Jeg tænkte på, hvor lang tid gik der fra du søgte til du fik svar? For har hørt noget i retningen af ½ år, og det er godt nok længe :-/ Og sendte du selv en ansøgning med? Altså ud over skemaet fra su.dk? Om hvilke gener det giver osv. Det har jeg nemlig læst nogle steder at der er nogen der gør!

Tak igen

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Du er aldrig alene, når det drejer sig om OCD ;-)

Jeg fandt lige papirerne, fra da jeg søgte.. Der gik et halvt år - Jeg søgte i september og fik den første udbetaling i februar, men det er jo med tilbagevirkende kraft, så du får fra den dato, de modtager dine papirer.
    Jeg skrev ikke selv noget, som jeg sendte med. Der var kun skemaet og en udtalelse fra min psykolog. SU styrelsen ville have en bedre udredning, så de fandt en psykiater til mig, som jeg var ude ved en enkelt gang, og SU styrelsen betalte. Det var i midten af januar, så det gik hurtigt derefter

//Sofie

Registreringsdato
    Apr 2010

Det er betryggende at vide, at det ikke er så kompliceret som jeg troede, at søge. Jeg skal ned til min psykiater i morgen og hente udtalelsen og så have sendt skemaet afsted. Så er det bare om at vente med krydsede fingre

Anne

Registreringsdato
    May 2007

Nogen der ved noget om betingelserne for handicaptillæg til SU? Kan man søge om det fra man er 18 og kan det søges til gymnasieuddannelse? Som hjemmeboende eller kun som udeboende?

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Sbt - Du kan ikke få det på ungdomsuddannelser, kun videregående. Jeg ved så ikke, om du kan få det, hvis du er hjemmeboende, men tjek su.dk hvor det hele står.

Registreringsdato
    May 2010

Jeg er pt. i gang med at søge om handicaptillæg, og føler jeg bliver nødt til at dele mine erfaringer her også. Grunden til jeg søger er ganske vist ikke OCD, men at jeg fik piskesmæld for 5år siden.
    Jeg kan læse, at mange har haft forholdsvis let ved at komme igennem med deres ansøgning, men det har ikke været tilfældet her. Har lige modtaget min andet afslag på et fuldstændig tåbeligt grundlag, der allerede er modbevist i tidligere udtalelser fra læger.
    Jeg vil ikke være pessimistisk, men synes du skal sørge for at få så mange udtalelser og få dokumenteret din lidelse, så meget det overhovedet kan lade sig gøre.. Og frem for alt, væbne dig med tålmodighed!
    Jeg har nu ventet siden oktober 2009, og skal nu igennem ankenævnet (der tager mange måneder) på trods af adskillige udtalelser fra speciallæger mm, der alle har sagt, jeg skal have det tillæg pga. min tilstand.

Du kan få utrolig meget ud af at læse om andres erfaringer omkring deres forløb med ansøgningen, og frem for alt ikke give op, selvom det til tider tærer rigtig meget på ens psyke. Så forbered dig på det værste og håb på det bedste! Jeg har følt, at SU-styrelsen har gjort alt hvad de kunne for at finde den mindste grund til at kunne give afslag, og det havde jeg desværre ret i. Så lad der endelig ingen huller være :)

Men held og lykke med det, og håber du får et lettere forløb end mig!

Mvh. Lykke

Registreringsdato
    Apr 2010

Tak fordi du tager dig tid til at skrive herinde!

Jeg prøver også at skrue forhåbningerne ned... Desuden har jeg på fornemmelsen at regeringens spareplan, også har noget at sige, desværre. Man burde ikke skære dér hvor folk har så meget brug for hjælp.

Med min OCD, som er en varig diagnose, er mine chancer for handicaptillæg gode, da det er klassisk OCD og i svær grad. Min største bekymring er, at jeg har haft lønnet arbejde indenfor de sidste 3 år, dog alle afsluttet pga. stress eller behandling, men er ikke sikker på de tager årsagen til afslutning med i bedømmelsen.

Jeg venter fortsat på en udtalelse fra min psykiater, den burde komme i næste uge, og så er det bare at væbne sig med tålmodighed, for ventetiden er rigtig lang, dog utrolig lang i dit tilfælde!!

Hvilke årsager har de givet afslaget, hvis jeg må spørge?

Mvh Anne

Registreringsdato
    Apr 2010

Hej alle :)

Jeg vil bare lige fortælle at jeg fik brev i weekenden - Jeg har fået bevilliget handicaptillæg under resten af min uddannelse!! Helt fantastisk!

Så kæmp for jeres sag - det kan godt betale sig :)

Vh Anne

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Stort tillykke Anne - Det er dejligt at høre :)

Lignende emner

1. Tilskud til medicin og handicaptillæg til SU
    By Amalie in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 30. January 2009, 11:20
  2. Handicaptillæg til SU
    By sandie in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 27. April 2008, 11:03
  3. Handicaptillæg bevilget :-)
    By Sofie in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 25. January 2008, 13:51
  4. Handicaptillæg til SU?
    By Sofie in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 9
    Nyeste indlæg: 1. August 2007, 22:29
  5. Lider jeg af ocd, og skal jeg fortælle mine venner om det?
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 14. December 2005, 13:34

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •