Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: OCD og servicelovens § 100

Registreringsdato
    May 2010
    Alder
    22

Standard OCD og servicelovens § 100

Hej..

Jeg er en pige på 20 år, jeg har OCD og har haft det siden jeg var lille og lider svært med det, jeg er kontanthjælpsmodtager og bor i lejlighed.. Jeg har ansøgt kommunen om ovenstående paragraf til merudgifter der er på 2400 kr om måneden.. Der er bare det med kommunen de har ringet til mig og sagt jeg ikke kan ansøge om den når jeg ikke modtager kommunal støttehjælp i hjemmet.. Er der nogle der kan hjælpe mig med den situation jeg er ved og med min svære OCD ?

Kram Tanja..

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Standard Sv: OCD og servicelovens § 100

Hej Tanja.

Må jeg spørge dig om, hvilken kommune du bor i? Evt. kan du poste mig en privat besked.
    Jeg har lige fået frataget min merudgiftsydelse efter at have modtaget det i ca. 4 år. Afgørelsen har jeg haft anket til Det Sociale Nævn, som gav kommunen medhold. Nu er min klage på vej til Den sociale Ankestyrelse.
    Kommunen kom med nogenlunde samme begrundelse til mig. Tilsyneladende er paragraffen blevet ændret inden for de seneste par år. Hvis det er tilfældet, at de har ret, skal der råbes meget højt til politikerne, for så har de nu forringet forholdene for OCD ramte. Det kan i hvert fald ikke være meningen...
    Jeg selv bor i Kolding kommune.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej med Jer.

Jeg læser til socialrådgiver, og det lyder da helt skønt med de begrundelser I får! Kommunal støttehjælp i hjemmet er ikke en forudsætning for at modtage hjælp efter §100!
    §100 er ret diffus og handler om at lave et skøn - Og den er mig bekendt ikke blevet ændret, men det kan være, at andre i nogenlunde samme situation har kørt afslaget videre, og det så er derfor I ikke er blevet bevilget, hvis det i de andre sager har været hensigten at dække de samme udgifter, som I vil have dækket, og ankenævnet har givet kommunen medhold. Så bliver socialrådgiveren nødt til at læne sig op ad disse afgørelser, desværre
    Desuden står alle landets kommuner i den situation, at de skal spare rigtig mange penge, så det bliver generelt sværere at modtage hjælp fra det offentlige - OCD eller ej.

Lisbeth, jeg håber, at du får medhold et eller andet sted i systemet, så andre i samme situation kan hjælpes fremover.

//Sofie
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jun 2010

Jeg forstår slet ikke afgørelserne i jeres sager. Da der i slutningen af 2008 blev lempet på betingelserne for §100. Pga. at Ankestyrelsen gennem de senere år var blevet tiltagende mere og mere restriktive i deres principafgørelser. Og netop kriteriet for "væsentlige hjælpeforanstaltninger i hverdagen" er ikke længere et krav. Det er ok at man i perioder ikke har en såkaldt hjælpeforanstaltning. Og det er slet ikke afgørende om foranstaltningen er privat eller kommunalt iværksat.
    Her et citat af den nye vejledning fra februar 2009 - skal nok poste hele vejledningen senere...

Citat:
    Ud over, at funktionsnedsættelsen skal have konsekvenser af indgribende karakter i den daglige tilværelse, skal den også medføre, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger. I ordet »ofte« ligger, at det ikke er et krav, at der altid skal være iværksat ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger. Borgere, som fravælger eller har fravalgt en hjælpeforanstaltning, som de ville have ret til, kan også være omfattet af personkredsen for merudgiftsydelsen. Også borgere der har en sådan funktionsnedsættelse, at der normalt vil blive iværksat ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger, men hvor dette ikke er sket, kan være omfattet.
    Det kan ikke angives udtømmende, hvad der ligger i begrebet »ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger«. Som eksempler kan nævnes flexjob, handicapbil, handicapbetinget flytning, bevilling af hjælpemidler i sammenhæng med andre ydelser m.v.
    Det er uden betydning, om hjælpeforanstaltningen er visiteret efter den sociale lovgivning, eller om den er ydet af personens netværk m.v. Det afgørende er således, om hjælpeforanstaltningen ud fra en helhedsvurdering i det konkrete tilfælde kan betragtes som ikke uvæsentlig.
    Ubetydelige hjælpeforanstaltninger, som kompenserer borgeren fuldt ud i det daglige (fx rollator og mindre boligændringer), skal ikke inddrages i vurderingen.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    28

Hej

Desværre bor jeg i en kommune, som har set sig sur på mig.
    Se evt. mit nyeste indlæg: http://ocd-foreningen.dk/debat/showt...vens-%C2%A7100
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Lignende emner

1. Frataget Merudgifter - Servicelovens §100
    By Lisbeth in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 9. June 2010, 13:48

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •