Jeg ved egentlig ikke helt, hvad jeg vil med dette indlæg, men jeg føler et behov for at fortælle min (lange) historie i dette forum, da jeg for nylig har fundet ud af, at mine tilbagevendende mentale dæmoner måske skyldes OCD. Jeg tror, at jeg har behov for at få noget feedback på min situation og mine oplevelser.
Som barn havde jeg forbigående tvangshandlinger såsom at skulle ryste på hovedet et bestemt antal gange, indtil det føles rigtig, blinke et bestemt antal gange med øjnene, rømme mig på en bestemt måde osv. Jeg husker umiddelbart ikke, at disse tvangshandlinger var knyttet direkte til tvangstanker eller voldsom angst. Jeg havde dog en kraftig angst for, at jeg engang skulle dø, og det blev næsten en tvangstanke. Jeg gik rundt i lang tid og var utrolig nedtrykt og kunne ikke tænke på andet. Derudover havde jeg også tanker om, at jeg måske var alvorlig syg med kræft osv.
I min ungdom havde jeg tvangshandlinger i forhold til, at ting skulle ligge på en bestemt måde på mit værelse ellers fik jeg dårlig samvittighed. Måske hjalp disse handlinger med til at holde barndommens døds- og sygdomsangst på plads...?
Mine tvangstanker kulminerede i et sandt helvede i eksamensperioden op til min studentereksamen i 1994. Jeg havde indtil da haft en periode med noget, der lignede en depression pga. min homoseksualitet. En kraftig følelse af at være "forkert" og unaturlig plagede mig konstant.
Spekulationerne og tristheden trådte dog i baggrunden pga. lektier og pensumlæsning i 3.g. Tilgengæld begyndte jeg at få nogle skræmmende tanker om at gøre grimme ting ved min venner og bekendte. Når jeg snakkede med en af mine venner, så kom der pludselig tanker som "hvad nu, hvis jeg kunne finde på at stikke en nål i øjet på ham?" efterfulgt af en kraftig angst og en blanding af skam over at tænke sådan og panik over ikke at kunne få tanken til at gå væk. Et måneds tid før eksamen fik min søster en lille pige, og tvangstankerne tog nu form af angst for at gøre seksuelle ting ved min lille niece. Det var et helvede, tanken hjemsøgte mig konstant ,og jo mere jeg forsøgte at få den væk, jo kraftigere blev den. Jeg var rædselsslagen for at være sammen med min niece, for tænk nu hvis jeg kunne finde på noget. Noget af det værste var en nagende følelse af, at tankerne jo kom fra mig selv, så det måtte jo være noget jeg have kraftig lyst til, men bare ikke ville indrømme. Min eksamenslæsning og nervøsiteten over eksamener osv. druknede nærmest i angsten over tvangstankernes indhold. Al læsning foregik med tilbagevendende angstanfald og deraf følgende skam og uvirkelighedfornemmelse. Når jeg forsøgte at rationalisere mig ud af tankerne, så blev enhver indsats ødelagt af "hvad-nu-hvis tvivlen". Pludselig voksede alle beviser på, at jeg nok var pædofil, og jeg var ude af stand til at vurdere tankerne realistisk - totalt i tankernes vold.
Efter gymnasiet fik jeg arbejde som pædagogmedhjælper, hvilket selvsagt betød, at jeg var sammen med børn det meste af dagen. Det fik tilsyneladende tvangstankerne om pædofiliangst til at give op, da de indså, at jeg jo ikke ville kunne passe børn problemfrit, hvis jeg var pædofil. Tvangstanken begyndte i stedet at bilde mig ind, at jeg nok i virkeligheden var født som kvinde og aldrig ville blive lykkelig, hvis jeg ikke fik en kønsskifteoperation(?!) Når jeg forestillede mig selv som kvinde føltes det næsten bedre, og igen begyndte alle "beviserne" at dukke op for at understøtte tvangstanken. Herefter fulgte en angst for at sove (tro det eller ej), tanken om at skulle sættes ud af kontrol var dybt skræmmende ligesom tanken om at skulle i narkose under en operation var ubærlig.
Jeg lærte med tiden at leve med mine skiftende sære tvangstanker og få min indre angst og utryghed lidt i baggrunden.
Tankerne vendte dog tilbage med fuld styrke efter min første seksuelle oplevelse, hvor jeg efterfølgende var 100% sikker på, at jeg var blevet smittet med HIV, selvom jeg ikke havde udsat mig for en risiko. Herefter fulgte endeløse spekulationer, indbildte symptomer og opkald til AIDS-info for at få forsikringer om, at jeg ikke var blevet smittet, hvilket jeg fik i lange baner, men det bed selvfølgelig ikke på tvangstanken, der stædigt blev ved at så tvivl i min hjerne. Denne "automatik" stod på, hver gang jeg havde sex og en obligatorisk HIV-test fik næsten karakter af en rituel renselsesproces: Sex = HIV, tvangstanker = straf og negativ HIV-test = renselse.
Dette ritual samt tvangstanken forsvandt dog, da jeg kom i fast forhold, og tvangstanken kastede sig nu over den idé, at jeg nok i virkeligheden var heteroseksuel og burde gennemgå diverse behandlingsmetoder for ikke at komme i helvede og blive udsat for evig lidelse. Det skal i den sammenhæng nævnes, at jeg ikke er specielt religiøs, så tanken var helt ny for mig, men ligeså intens, skræmmende og overbevisende som alle de tidligere tvangstanker. Derefter har det været forskellige sære ting, tvangstanken har kastet sig over. Tankerne slår af og til ned, hvis der er et eller andet, der tricker dem, og de kan stadig gøre mig i tvivl om alt muligt - det er dog gerne seksuelle emner, tankerne ynder at gøre mig i tvivl om. Jeg har anvendt tankestop, hvor jeg simpelthen siger "stop" inde i mit hovede hver gang en tvangstanke angriber, og det fjerner på sigt tanken. Den ligger dog stadig og lurer i baghovedet og kan sagtens få fat igen, hvis jeg ikke holder den i skak.
Jeg plages således ikke permanent af altopslugende tvangstanker, men forskellige tvangshandlinger er blevet en indarbejdet del af mit tanke og handlingsmønster og er således integreret næsten usynligt ind i mange af mine daglige gøremål. Af og til er det noget med at skulle tænke fremad på en bestemt måde eller få bestemte tanker eller sætninger til at fylde en vis mængde tid i mit hoved, mens jeg udfører en bestemt handling f.eks tandbørstning. Det kan også være at gå med bestemte skridt, bestemt antal skridt osv. Når jeg læser, så genlæser jeg ofte en sætning eller hele afsnittet igen og igen, indtil jeg er helt sikker på, at jeg har forstået indholdet 100%, og det føles rigtig at gå videre. Der er også åbenlyse tvangshandlinger såsom at rede seng hver dag og lægge sengetæppe og tilhørende puder på en bestemt måde for at kunne fortsætte min dag med god samvittighed.
Min overvejelse går nu på, om mine tvangshandlinger som begrænser mig temmelig meget i forhold til mit arbejde og min adfærd i virkeligheden holder en masse tvangstanker væk, som jeg i virkeligheden burde lære ikke at være bange for... Min hidtidige tilgang til problemet har været psykoanalytisk, da jeg mente, at der måtte være et dybereliggende problem, der var skyld i tvangstankerne og de deraf følgende tvangshandlinger. Jeg var i 1998 gentagne gange hos en psykiater, der mente, at der måtte stikke noget under.
Hvad tænker I? Har jeg OCD eller tyder det på en eller anden indre konflikt, der skal løses, skal jeg søge behandling eller bør jeg forsøge selvhjælp?

Besvar med citat